Ir al contenido principal

Grup de voluntaris de Migra Studium que visita el CIE de Zona Franca de Barcelona Servei Jesuita a Migrants/BCN


Migra Studium

@MigraStudium

Treballem en favor de la dignitat i els drets de les persones migrades més vulnerables a través de l’acollida, formació, sensibilitzacio i incidència política.
Servei Jesuita a Migrants/BCN
Santi Torres (Migra Studium). A mesura que avançava la presentació de l'Informe CIE 2016 del Servei Jesuïta a Migrants, l'ambient es va anar omplint d'una barreja d'indignació i tristesa davant les dades que s'anaven donant des de la taula. Algunes de les persones que assistien a l'acte eren voluntàries del grup de visites del CIE de Zona Franca, però tot i conèixer de primera mà i per pròpia experiència el contingut de l'informe, no deixaven d'assentir i reconèixer-se en el que es deia.

Crònica de la presentació de l'informe CIE 2016 del Servei Jesuïta a Migrants (SJM) que va tenir lloc a Barcelona el 15 de juny a les 7 a la seu de Cristianisme i Justícia. Foto: Josetxo Ordóñez




Precisament l'agraïment als voluntaris i voluntàries va ser l'eix de la presentació que va fer Mª del Carmen de la Fuente, directora de la Fundació Migra Studium. Durant l'any 2016 més de 50 voluntaris van realitzar 1741 visites a 658 persones, un volum d'informació important que és el que permet contrastar i interpretar les dades oficials, freqüentment fredes, barrejades i presentades de manera que velen més que no pas revelen la realitat. Les visites amb el contacte humà, persona a persona, proporcionen una informació que moltes vegades no té res a veure amb allò que presenta l'administració a través dels seus contractes i papers.

Una part important de l'informe, així ho va destacar un dels seus autors en Santiago Yerga, era analitzar precisament la contractació al voltant del CIE, una contractació que durant el 2016 va pujar a 20 milions d'euros. Yerga va definir els CIE com a «maquinàries econòmiques i administratives ben greixades». Sobre el paper es garanteixen qüestions bàsiques com assistència sanitària, alimentació i assistència social integral, però en la pràctica els voluntaris aprecien greus deficiències que afecten a la dignitat de les persones visitades. No obstant, aquest no va ser l'únic aspecte que Santiago Yerga va destacar, sinó la deriva dels CIE com a centres de «primera acollida», on persones recentment «interceptades» en pastera són internades automàticament en els CIE, sense mirar la seva situació, la seva edat ni si poden ser realment expulsades. Això va portar l'advocat de l'entitat Pueblos Unidos-SJM a qualificar als CIE de «centres sinistres de primera acollida i recepció». Llocs on les persones són internades fins a poder ser alliberades o derivades a projectes d'acollida portats per entitats socials. Això constitueix una autèntica desviació de la funció per la qual han estat creats aquests dispositius, convertint-los en un engranatge més de l'estratègia política de perseguir i criminalitzar la immigració.

Irina Arsova, del grup de voluntaris de < a href="http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/telenoticies-migdia/el-cie-de-la-zona-franca-un-altre-cop-en-el-punt-de-mira-de-les-critiques-duna-ong-jesuita/video/5665432/#.WQs0fdlJQfY.twitter">Migra Studium que visita el CIE
de Zona Franca de Barcelona, també va insistir en la mateixa idea de la inadequació dels centres com a llocs de primera acollida per a persones acabades d'arribar en pastera que no coneixen l'idioma, que es troben profundament desorientats i espantats i que de sobte es veuen reclosos en una «mala presó». El treball dels voluntaris és molt important en aquests primers moments, ja que l'única informació que reben els interns és moltes vegades la que els proporcionen els seus mateixos companys que porten reclosos més setmanes. Una informació que no inclou sovint el coneixement dels seus drets, o la manera de realitzar les queixes o de presentar els recursos per acollir-se a la protecció internacional. Per Irina tampoc l'alliberament tal com es gestiona en els CIE suposa un acabament «feliç» de les dificultats. Algunes persones són alliberades sense un mínim d'informació que els permeti acudir als recursos socials adients a la seva situació i això quan, sobre el paper, aquest alliberament hauria de fer-se amb unes determinades garanties per a la persona.

Finalment va intervenir Antonio Madrid, professor de Filosofia del Dret i coordinador general de Dret al Dret, una clínica jurídica de la Universitat de Barcelona. Una de les línies de treball de professor Madrid és precisament l'estudi de la relació entre el fenomen del sofriment i el dret i la política, i és per aquesta raó que va ser convidat a la presentació de l'informe. Per a ell l'existència dels CIE és un exemple clar de com quan es neguen drets s'exposa més i més a les persones a les fonts de patiment. Una experiència de patiment i dolor com pot ser la que comporta de per si el procés migratori, es veu augmentada per unes lleis que no van en la direcció de mitigar-lo sinó en la direcció d'exposar les persones a més dolor. Per això animava a preguntar-se i a preguntar-nos contínuament que fem davant, no només les fonts naturals del patiment (malalties, desamors, dolor físic...) sinó vers aquelles fonts de patiment creades per les mateixes estructures humanes. «Perquè -concloïa- els CIE no són una cosa natural, són estructures polítiques i socials creades per éssers humans». La visió del professor Madrid, concloent l'acte, va donar context filosòfic a la realitat vivencial i jurídica que s'havia exposat des de la taula. A un li ressonava la pregunta «què fem per alleujar el dolor?», a aquella altra d'arrels bíbliques que no para de ressonar a través dels segles «On és el teu germà?»

L'informe que es va presentar a Madrid el 8 de juny i a Barcelona el 15, segueix recorrent tot Espanya, denunciant i sensibilitzant a la vegada perquè no ens resignem a considerar l'internament o l'expulsió exprés com a les úniques maneres possibles de gestionar la immigració. Una altra gestió ordenada i humana del fenomen migratori és possible, i estem convençuts, després de llegir l'informe del SJM, que no passa pels CIE.Fuente

Arxiu associat

Comentarios

Entradas del Blog màs populares

¿Previsión para la publicación del nuevo reglamento de seguridad privada? ¿Se publicará el próximo mes Octubre 2.017 con el nuevo gobierno de España?

Las Competencias de la Unidad Central de Seguridad Privada UCSP del Cuerpo Nacional de Policia CNP http://wp.me/p2n0O4-1De @segurpricat
Posted by Julian Flores Garcia on Sábado, 2 de mayo de 2015




III Congreso Nacional de Seguridad Privada

¿Previsión para la publicación del nuevo reglamento de seguridad privada? Quizas antes del mes de Octubre 2.017 con el nuevo gobierno de España que ya lleva buena marcha estando aprobados los Presupuestos Generales del Estado#PGE ?  Los aspectos pendientes importantes de desarrollo normativo en la Ley  5/2014 de seguridad privada exige la aprobación de forma urgente de la probación del Reglamento de seguridad privada, han pasado màs tres años desde la publicación y entrada en vigor de la Ley de seguridad privada.

 La disposición final tercera de la Ley 5/2014 de seguridad privada, establece que "El Gobierno del Estado España, a propuesta del ministro de interior dictará las disposiciones reglamentarias que sean necesarias para el desarrollo y ej…

D. Juan N. García-Nieto Paris nace en Barcelona el 9 de Julio de 1929 y murió en Cornella el 23 de Julio de 1994, mientras decía la misa de ocho de la mañana

El sacerdote jesuita Joan García-Nieto, cofundador del sindicato Comisiones Obreras en la comarca del Baix Llobregat (Barcelona) bajo la dictadura franquista y animador, junto con el también fallecido Alfons Carlos Comín, del movimiento Cristianos por el Socialismo, falleció el pasado sábado de un ataque al corazón mientras oficiaba misa en la parroquia Verge del Pilar, de Cornellá (Barcelona), ciudad en la que residía desde el año 1965.


Teólogo, sociólogo y escritor, Joan Nepomuceno García-Nieto había nacido en julio de 1929 en Barcelona en el seno de una familia burguesa (fundadora de la Banca Riba y García). Estudió en Deusto y en Londres, donde se licenció en Sociología Industrial. En esta última ciudad entró en contacto con el movimiento obrero británico y con los sindicalistas españoles exiliados. Se ordenó sacerdote en 1960, en Irlanda, y cinco años después se instaló en el barrio de obreros inmigrantes de Sant Ildefons, en Cornellá. Su casa dio cobijo a sindical…

Mónico Sánchez Moreno, uno de esos genios españoles que la historia no le ha hecho la justicia pero que se la merece merece en mi opinión

Inventó el primer aparato portátil de rayos x compatible con corriente alterna y continua. Puso a Piedrabuena en el mapa de la industria mundial del siglo XX y modernizó su localidad natal.
Sin duda el más universal de los hijos de Piedrabuena ha sido Mónico Sánchez Moreno. Nace en el seno de una familia humilde, siendo el menor de sus cuatro hermanos. Pero el más pequeño de los Sánchez Moreno estaba dotado con un cerebro de tal privilegio y de un vitalismo tan innatos que, ya en plena juventud fue capaz de abrirse camino en la electrofísica y la inventiva en un mundo y un mercado tan amplio y complejo como era y es el norteamericano. Se nos dice que "a los catorce años se trasladó a Fuente del Fresno para trabajar como chico de los recados y posteriormente a San Clemente (Cuenca), donde se empleó como dependiente de un comercio". Cinco años más tarde tendría su propio negocio, que dos después vendería, con cuyos beneficios, ya que Madrid, se matricula en el cu…

"El Mito de la Caverna" de Platón relata la existencia de unos hombres que desde su nacimiento se encuentran atados de piernas y cuello, en el interior de una oscura caverna.

En el " mito de la caverna" d #Platón, se concentra lo más profundo d todo su pensamiento https://t.co/Fg559MuPqF#Mitodelacaverna#socratespic.twitter.com/1a1cACkhQH — Julián Flores Garcia (@juliansafety) 3 de julio de 2017Un increíble relato adelantado a su época que nos explica en base a metáfora la realidad en que vivimos , ¿que clase de loco eres? el que vive en la caverna ? o el que se libera hacia el mundo real? "El Mito de la Caverna" de Platon quiere hacer diferenciar entre el mundo sensible ( lo que captamos por nuestros mismos sentidos: vista, oído,...) y el mundo inteligle( el mundo verdadero)
La imagen platónica de la condición humana

Platón (Atenas, -428/-347) es uno de los pensadores más originales e influyentes de toda la Filosofía Occidental: su obra define uno de los dos grandes ejes (el otro, el de Aristóteles) que guían y atraviesan la historia del pensamiento humano. Con seductora belleza literaria y con profunda mirada filosófica, en su…

Campaña por el cierre del Centro de Internamiento de Extranjeros CIE de Zona Franca Barcelona

A medida que avanzaba la presentación del Informe Centro de Internamiento de Extranjeros CIE 2016 del Servicio Jesuita a Migrantes, el ambiente se fue llenando de una mezcla de indignación y tristeza ante los datos que se iban desgranando desde la mesa. Algunas de las personas que asistían al acto eran voluntarias del grupo de visitas del CIE de Zona Franca, pero a pesar de conocer de primera mano y por propia experiencia el contenido del informe, no dejaban de asentir y de reconocerse en lo que se decía. Los CIE (Centro de Internamiento de Extranjeros) son lugares en los que secriminaliza la inmigración.


Precisamente el agradecimiento a los voluntarios y voluntarias, fue el eje de la presentación que hizo M.ª del Carmen de la Fuente, directora de la Fundación Migra Studium. Durante el año 2016 más de 50 voluntarios, realizaron 1741 visitas a 658 personas, un volumen de información importante que es el que permite contrastar e interpretar los datos oficiales, con frecuencia fríos, me…